رحمان بابا: د مینې او انسانیت شاعر

 رحمان بابا: د پښتني کلتور وياړ






پښتو ژبه او ادب په اوولسمه پېړۍ کې د خوشحال خان خټک او عبدالرحمن مومند په څېر شاعرانو په هڅو ډېر وده وکړه. د دوی اثار دومره اغېزمن دي چې د ټولې نړۍ پښتانه یې د زړه له تله لوستلی شي. په داسې حال کې چې خټک د افغانستان ملي شاعر ګڼل کېږي، خو رحمان د پاکستان په پښتنو کې تر ټولو مشهور شاعر پاتې شوی، چې په ډېره مینه ورته بابا یا "عزتمن پلار" وایي

بابا په خپل ژوند کې د عبادت او د انسانیت خدمت ته وقف شوی د یو سنت په توګه ژوند کاوه. که څه هم د هغه د ژوند په اړه ډیر لږ تاریخي ریکارډونه شتون لري، څیړونکي دې نتیجې ته رسیدلي چې هغه د مهمند قبیلې د غوری خیلو سره تړاو لري چې د 13-16 پیړیو په اوږدو کې د مرکزي افغانستان څخه پیښور ته راغلی. هغه له پېښور نه بهر په بهادر کلی کې اوسېده، تر هغه چې په ۱۷۰۶ کې مړ شو، په نسبي ناڅرګندتیا کې. څیړونکي د رحمان بابا د کورنۍ شالید موندلو توان نلري. ځینې ​​څیړونکي په دې باور دي چې هغه د کلي د مشر (ملک) زوی و، نور بیا په دې باور دي چې هغه یو عاجز سابقه لري

د رحمان بابا انځور


بابا په هغه وخت کې ژوند کاوه چې د مغل امپراتور اورنګ زیب په سیمه کې واکمن وو چې اوس KPK دی. که څه هم د مغلو په وړاندې د هغه د بغاوت لږ شواهد شتون لري، هغه د مغولو واکمنانو د دوی د غرور او غرور له امله نیوکه کوله

د هغه شعر د ساده خو خوږو شعرونو له لارې د روحاني روښانتیا په اړه دی. رحمن بابا د سولې او زغم په اړه د خپلو شعرونو له لارې په ټولنه ژور اغېز پرېښی دی. د پښتنو په منځ کې د هغه د شهرت يو لامل په پښتو ژبه باندې د هغه ساده او روان امر دی. د یو صوفي سنت په توګه، د رحمان د شعر اصلي موضوع د خدای سره مینه، او د روح کښت دی. د بابا شعر ډېر ابعاد او نزاکتونه لري، خو بنسټ یې مینه، ابدي ښکلا او د ټولنې ارزښتونه دي. ځینې ​​مثالونه پدې کې شامل دي

د ابراهیم علیه السلام د کعبې د جوړولو څخه ډیر ښه
ایا دا د بل ټپي زړه درملنه کول دي
یا
که څه هم شتمن د سرو زرو جام اوبه څښي
زه رحمان، دا د خټو کڅوړه غوره کړه



په داسې حال کې چې ځینو دا بحث کړی چې آیا بابا د نقشبندي یا چشتي حکم سره تړاو لري، منل شوی نظر دا دی چې بابا په کوم ځانګړي صوفي حکم پورې تړلی نه و. خو په زړه پورې خبره دا ده چې د هغه تصوف او شعر د پښتني کلتور او سمبولیزم په پوهولو کې مهم دی

زه یو عاشق یم او زه په دوامداره توګه د مینې په اړه فکر کوم
زه خلیل نه یم، داودزی نه یم، مومند نه یم

Mountstuart Elphinstone (1779-1859)، د ختیځ هند شرکت یو مدیر چې په 1808 کې افغانستان ته د ماموریت لپاره لیږل شوی و، په خپلو حسابونو کې د څو پښتو شاعرانو نومونه لیکلي دي. خو د رحمان بابا او خوشحال خان خټک په اړه يې په تفصيل سره خبرې کړې دي. که څه هم هغه د خټک د آزادۍ او خپلواکۍ د موضوعاتو د سپړنې له امله خټک ته خورا غوره شاعر وباله، خو رحمان بابا د پښتنو تر ټولو مشهور او د لاسرسي وړ شاعر په توګه وپیژندل شو. د هغه لرغونپوهنه یا "دیوان" په 1728 کې لیکل شوی، او په لومړي ځل په 1877 کې په لاهور کې چاپ شوی، که څه هم د بابا په لاس لیکل شوي نسخې د نړۍ په کچه په پیښور، پاریس، لندن، مانچسټر او علی ګړ کې په کتابتونونو کې موندل کیدی شي

د رحمان بابا په مزار کې لنګر

بابا د تصوف تر څنګ یو دیني عالم هم وو. د رابرټ سمپسن په وینا په "تصوف: اسلام بې سرحده" کې، د رحمان بابا شعر د تصوف په پراخه کچه د تبلیغ کولو په لاره کې په زړه پورې نظر دی. دا له یو نسل څخه بل نسل ته پرته له لوستلو تکیه کوي. لکه څنګه چې هغه یو ولسي شاعر و او هرڅوک د هغه پیغام درک کولی شي. په 2005 کې، سمپسن او مومن خان د رحمان بابا ټول شعرونه په انګلیسي ژبه وژباړل، او دا د "د رحمان بابا شعر: د پښتنو شاعر" په نوم شتون لري

د رحمان بابا مقبره د پېښور په څنډه کې په هزار خواني کلي کې پروت دی او یو کتابتون هم دی. کتابتون له 5,000 څخه ډیر کتابونه لري چې د کتاب پلورنځیو او بسپنه ورکولو څخه راټول شوي، او ډیری وختونه د پیروانو او زده کونکو لخوا لیدل کیږي. زیارت یوه ساده، سپینه گنبد لرونکې ودانۍ ده چې هره ورځ په سلګونو لیدونکي راجلبوي، په ځانګړې توګه د پنجشنبې په شپه، کله چې محلي موسیقار راټولیږي او قوالی کوي. د هغه عرس یا د مړینې کلیزه د اپریل په پیل کې ترسره کیږي، په کوم کې چې د هغه د پیروانو یوه لویه غونډه د شعر تلاوت او دعا له لارې لمانځي

د رحمان بابا کتابتون

د 2009 کال په مارچ کې، د هغه زیارت د افراطیانو لخوا په نښه شو، چې نږدې یې په یوه بمي برید کې د هغه قبر ویجاړ کړ. د کمپلکس ډیره برخه ډیره زیانمنه شوې وه، او دا تر 2012 پورې نه و چې زیارت د روپیو لګښت وروسته بیا پرانستل شو. د بیا رغونې پلان 39 ملیون

د بابا شعر ښايي د ستونزو او نابرابرۍ په وخت کې د زغم او سولې د ودې لپاره حیاتي کلیدي وي. هغه پوهان چې د بابا په شعر یې کار کړی دی په دې نظر دی چې د هغه د خلاص ذهن او د ابدي مینې لپاره د مبارزې تعلیمات کولی شي هغه تاوتریخوالی او ناکرارۍ کمې کړي چې په وروستیو وختونو کې راپورته شوي

ډاکټر حنیف الله د رحمان بابا تصوف او د هغه تعلیمي اغیزې تر سرلیک لاندې په یوه مقاله کې وویل: رحمان بابا یوازې په یوې کورنۍ، یوې قبیلې، یوه قوم او یوه هېواد پورې محدود نه دی. هغه د ښکلا د بې حده پراخه باغ شپه ده چې په هغه کې د مینې وزرو سره الوتنه کوي. او د هرې الوتنې سره، هغه سندره وايي: زه یو انسان یم او د انسانیت سره تړاو لرم، نه د یوې ځانګړې قبیلې یا فرقې سره

د رحمان بابا په مزار کې قوال سندرې


Comments

Popular posts from this blog

نړیوال اتحاد په ازبکستان کې د CIS سیمه کې د فاضله اوبو د درملنې ترټولو لوی فابریکه جوړولو لپاره 1 ملیارد ډالر خوندي کوي

د متحده عربي اماراتو د پاکې انرژۍ پانګونه له AED 45 ملیارد څخه زیاته ده: د پایښت لرونکي راتلونکي مخکښ کول

د درې اړخیزو اړیکو پیاوړتیا: د هند-فرانسې-متحده عربي اماراتو مجازی غونډه